mandag den 15. oktober 2018

Introdag på Undervisningsplanlægning og didaktik

Første dag på andet modul

Vi har i denne omgang valgt at dele introdagen op i tre dele: 1) Generel introduktion til modul, lektionsplan, eksamen og studiegruppearbejde, 2) Oplæg om digital dannelse og læring, 3) Dannelse af studiegrupper.

Introduktion til modulet

Vi indledte dagen med at introducere til modulets læringsmål i relation til læringsmålene for modul 1, for at tydeliggøre, hvordan det nye (didaktisk teori) adskiller sig fra det, vi har beskæftiget os med på modul 1 (læringsteori).

Undervisningsdage og studiedage

Vi oplevede på modul 1, at de studerende havde svært ved at nå at arbejde i studiegrupper på studiedagene, fordi læsningen af teori tog lang tid. Vi har derfor struktureret dagene anderledes på modul 2.

På studiedagene skal de studerende selvstændigt læse og arbejde med teksterne til den kommende undervisningsdag. Det skal de ud fra ni hv-spørgsmål, som vi introducerede dem for i dag, og som vi kommer til at gå i dybden med på første undervisningsdag. De ni spørgsmål skal fungere som en støtte til at finde væsentlige pointer i teksterne til undervisningen. De studerende skal derudover notere, hvis der er noget, som de finder særligt vanskeligt at forstå.

På undervisningsdagene vil vi om formiddagen gennemgå teorien med udgangspunkt i de noter, de studerende har gjort sig på den forudgående studiedag. Derudover vil vi om formiddagen afsætte tid til at skrive refleksioner i bloggen og til at introducere til en didaktisk model eller metode.
Hele eftermiddagen (efter frokost) er afsat til at arbejde i studiegrupperne med at udvikle et undervisningsforløb, der knytter sig til dagens tema. Dagen afsluttes med, at studiegrupperne skal præsentere deres undervisningsforløb og modtage feedback fra deres medstuderende.

Tidligere har vi haft flere øvelser i løbet af en undervisningsdag, men vi har oplevet, at tiden har været for knap, og at der er behov for at arbejde i dybden frem for i bredden.

De studerende tog godt i mod den nye struktur, og vi glæder os til at se, hvordan forløbet bliver.

Eksamensintroduktion

På sidste modul brugte vi ikke lang nok tid på eksamensintroduktion den første dag. Det medførte, at en del af de studerende følte sig utrygge i forhold til selve eksamenssituationen og frustrerede ift. at de manglende viden om prøveformen - synopsis.

I dag præsenterede vi de studerende for en ramme for deres synopsis, og vi har besluttet, at de studerende på hver undervisningsdag skal arbejde med deres undervisningsforløb med udgangspunkt i den præsenterede ramme. På den måde håber vi, at det vil træne dem i at formulere en skarp problemstilling, og at det vil forberede dem bedre på den synopsis, de skal aflevere i forbindelse med eksamen.

Slides fra dagen



Introdag til intrapol from FeliciaLB


Digital dannelse og læring

Vi er endnu afklarede i forhold til, hvordan Esnord ønsker, at vi skal arbejde med digitale værktøjer som et underliggende pædagogisk element gennem hele diplomuddannelsen. Vi har derfor valgt at afvente en afklaring, før vi begynder at inddrage platformen Praxis Online i undervisningen.

I stedet har vi valgt, at Hanne på introdagen for modul 2 holder et oplæg om digital læring og dannelse, hvor de studerende dels skal forholde sig til hvad begreberne dækker, hvorfor det er interessant at beskæftige sig med digital læring og -dannelse, og hvordan man kan arbejde med det.




Som det fremgår af slides nr. 20 (anden sidste), bad vi de studerende om at notere deres indput på en padlet. Desværre fungerede teknikken ikke i første omgang! Men herunder ses den padlet vi endte op med at anvende, desuden er her et link til den padlet, som blev udfyldt i forbindelse med den Erhvervsskole Event 25. august 2018, hvor Hannes oplæg blev holdt første gang.

Made with Padlet

Studiegrupper

På modul 1 dannede vi studiegrupper, som skulle samarbejde på studiedagene forud for undervisningen. Der er en række forhold, der gør, at vi har besluttet, at disse studiegrupper skal revurderes og gendannes på introdagen. Den beslutning hænger sammen med:

  • Et af læringsmålene for modulet er, at de studerende opnår kompetencer til at indgå i tværprofessionelt samarbejde om udvikling af det erhvervspædagogiske praksisfelt.
  • Vi er nu syv studerende i stedet for ni studerende
  • En studiegruppe med to studerende er for sårbar ift. sygdom o.lign. 
  • Studerende i en studiegruppe skal kunne udfordre og støtte hinanden konstruktivt i studiegruppearbejdet. 
Vi har drøftet, at vi ønsker studiegrupper, hvor de studerende samles på tværs af fag. Derudover er to af studiegrupperne fra modul 1 reduceret til kun at være to studerende, og vi ønsker, at en studiegruppe er på mere end to studerende. Endelig skal studiegrupperne sammensættes på en måde, så de studerende i en gruppe både udfordrer og støtter hinanden - konstruktivt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar