tirsdag den 23. oktober 2018

Første undervisningsdag på modul 2


Introduktion til didaktikbegrebet

Med udgangspunkt i Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel og Jank og Meyers 'didaktikkens ni hv-spørgsmål' var omdrejningspunktet for dagens undervisning en introduktion til didaktikbegrebet og arbejde med den didaktiske relationsmodel. Nedenfor er slides til dagen.  



Slides uv.dag1 didaktikbegrebet from FeliciaLB

Studiegrupper

Vi startede med at drøfte formålet med og sammensætningen af studiegrupper på modulet. Vi afsluttede studiedagen den 12. oktober med et forsøg på at danne studiegrupper non-verbalt på baggrund af eksplicitte forventninger og ønsker til arbejdet. Det fungerede desværre ikke så godt måske blandt andet fordi, at holdet er for småt til sådan en øvelse (syv studerende), og fordi en studiegruppe fra sidste modul ønskede at holde fast i deres gruppe på dette modul. Der har været forvirring om, hvad formålet med studiegrupperne er, hvordan de knytter sig til eksamensgrupper o.lign. Vi fik en god snak, hvor jeg fik forklaret, hvad vi har haft af tanker ifbm. gruppesammensætning, og de studerende fik givet udtryk for, hvad de havde brug for at få uddybet.

Et meget lille hold

Holdet var småt på modul 1 med ni studerende. På dette modul 2 er vi kun syv studerende. I dag var to syge, så der var kun fem studerende til undervisningen. Det stiller nogle særlige krav til tilrettelæggelse af undervisningen, som jeg stadig har svært ved at få defineret, men jeg synes, at dagens undervisning lykkedes godt især fordi de studerende er meget aktive og gode til at bringe eksempler på deres egen praksis i spil, når vi sammen gennemgår noget teori.

Jeg skal have gjort mig nogle tanker om, hvordan jeg skal gribe holdstørrelsen an, når jeg tilrettelægger min undervisning. Hvordan sikrer jeg mig, at vi ikke ender med at bekræfte hinanden, uden at nå til at stille de kritiske spørgsmål? Eller sætte andre perspektiver på? Hvordan kan vi arbejde konstruktivt med feedback, når vi altid får den af de samme medstuderende? Der er sikkert mange andre elementer, der også skal tænkes igennem.

Eftermiddagens øvelse

De studerende skulle bruge hele eftermiddagen på at analysere et undervisningsforløb med udgangspunkt i den didaktiske relationsmodel, suppleret af Jank og Meyers ni spørgsmål. Jeg tror, at det er en fordel, at hver undervisningsgang tilrettelægges, så de studerende udvikler undervisningsforløb med udgangspunkt i teorien, så de får arbejdet i dybden med materialet, og så de har konkrete undervisningsforløb, som de kan prøve af i deres praksis. Når der ikke er flere på holdet, bliver øvelsen dog at "holde snuden i sporet". Det må meget gerne være hyggeligt, men tiden skal også bruges på at arbejde med og forstå teorien knyttet til konkret undervisningspraksis. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar