tirsdag den 13. november 2018

4.uv.-dag - pædagogisk it

Dagens indhold

- forskellige perspektiver på e-læring, og hvad det betyder for de didaktiske valg, underviseren skal træffe.

- drøftelser af, hvordan man kan udforme et didaktisk design, hvor it er et naturligt element, og hvilke muligheder vi har for at inddrage eleven som didaktisk meddesigner.

- en kort introduktion til Flipped Classroom/Flipped Learning - herunder drøfter vi muligheder og udfordringer i et didaktisk perspektiv. 

Oplæg til dagen



Uv.dag 4 - paedagogisk it 13.11.18 from Københavns Professionshøjskole (KP)

Dagens team opgave

I stedet for at arbejde i studiegrupper fordelte vi opgaverne til drejebogen eller master, som jeg har kaldt drejebogen i mit oplæg til opgaven.



Det krævede en del drøftelser frem og tilbage før vi var overens med tilgangen til arbejdet med opgaven. Her kan jeg fremadrettet arbejde på en tydeligere eller måske knap så ambitiøs ramme.

Før vi i gang med ideer til drejebogen hver især udfærdigede vi et fælles skema med gennemdrøftede valg.



Vores forsøg på den spæde start på en drejebog er udfærdiget i et google docs. Linket til drejebogen giver adgang til at se, hvis du er studerende på holdet, skal du anvende linket, som ligger i Intrapol for at få et redigerbart dokument.

Det er muligt at indlejre et google docx i sin blog, min kollega Marianne Riis forklarer, hvordan man indlejre google slides, men det er samme fremgangsmåde for google docs.

Nogle pointer fra drejebogen

Mads så på arbejdet med video og har beskrevet en række designer i for udfærdigelsen af videoer til undervisningsbrug. I hans blog er der links til en række eksempler på videoer til inspiration. Casper arbejdede med at rammesætte arbejdet med Mentimeter i undervisningen og Anne og Peter så på anvendelsen af Kahoot, alle tre har i vores fælles drejebog udformet forslag til brugen af den specifikke teknologi (didaktiske overvejelser). Amjad og Kim har kikket på forslag til digitale teknologier, der kan anvendes i en didaktisk ramme, hvor det at lære i fællesskab er omdrejningspunktet.

Overvejelser i forhold til dagens forløb

Vi kom omkring drøftelser af mange områder med udgangspunkt i dagens oplæg. Men til min kongstanke om, at vi sammen skulle udforme en drejebog for e-læring, se slide nr. 7, kunne vi fint have brugt meget mere tid.

Jeg præsenterede opgave tidligt på dagen og derefter havde vi en drøftelse / oplæg om, hvad der lå bag begreberne e-læring, Blended learning (BL), Flipped Classroom (FC). Og der skete det, som vi efterhånden er ret gode til, vi viklede os ud i snakke om ideer og drøftelser til, hvordan og hvorfor. Set i bagspejlet tænker jeg også, at det er lækkert, at der på holdet kommer så mange stemmer i spil, men ulempen er til gengæld også, at vi ender op med utilstrækkelig tid til arbejdet med konkrete opgaver.

Hvortil man så kan spørge om et produkt er formålet eller om det ikke er, at vi får sat tanker og ideer i spil på grundlag af det læste, som kan danne grobund for den enkelte studerendes egne eksperimenter i hans eller hendes praksis.

Eftersom dette modul handler om didaktik, kunne det være interessant at begynde undervisningsdagen med at tage en sådan diskussion med de studerende. Og derefter sammen tilrettelægge strukturen for dagen ud fra de valg vi bliver enige om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar