onsdag den 7. november 2018

3. uv.-dag: evaluering og feedback

Oplæg til dagen

Mit oplæg til dagen i dag ses herunder...
UPS - der er 40 slides, i lektionerne anvendes kun frem til nr. 24!



Hvorfor så mange slides? I min forberedelse løb jeg ind i flere slides og noter, som jeg tænkte, at mine studerende kunne have glæde af. Men kun som supplerende materiale, hvis de ville fordybe sig i emnet til den afsluttende modulopgave. Det supplerende materiale er slidsene fra og med nr. 24.

Eksempler på evalueringer og digitale teknologier

I forbindelse med en snak om brugen af digitale teknologier og evaluering kikkede vi også lige på de eksempler, som jeg har lånt af tidligere studerende. De kan genfindes på slide nr. 26 (Kahoot) og 27 (Google Forms).

Vi så ikke på video-eksemplerne om målstyret undervisning, men jeg præsenterede disse (slides nr. 16, 17 0g 18), som en øvelsesopgave man kan fordybe sig i hjemme, hvis man er interesseret i at se eksempler fra praksis. Man skal blot huske at linkene kun kan åbnes i Google Chrome. Filmen der er klippet, kan ses i sin fulde længde på YouTube: Målstyret undervisning af filmkompagniet


Overvejelser omkring tilrettelæggelsen af undervisningen

Felicia og jeg har introduceret til en struktur af undervisningsdagene, hvor vi begynder dagen med at tale om de læste tekster og hvad der kan undre m.v., jf. slides nr. 4

Desuden har vi foreslået, at man læser teksterne med didaktikkes  9 hv.-ord i tanke. I vores forslag til studiedagen har vi blandt andet skrevet:
  • Overvej hvilke af didaktikkens ni hv-spørgsmål, jf. Jank & Meyer (2012 side 19), der giver mening i forhold til det læste og forsøg at give et svar på dem i din blog.
Det viser sig at det er en lidt vanskeligere opgave end vi troede, men at vanskelighederne nok også lægger lidt i at se, hvordan og hvorfor det kan være interessant at læse teksterne med det perspektiv.
Det fik vi en lidt længere snak om og vi fik afkræftet, at der er tale om, at man skal besvare spørgsmålene vha. teksterne. Men at tanke er, at man under læsningen af teksterne kan bruge spørgsmålene til se, hvad teksterne byder ind med i forhold til didaktiken og at det er disse tanker, der er vigtige at notere i sin blog.

Peter har i dette indlægget vist, hvordan han har forsøgt at læse en af teksterne med dette perspektiv. Kim beskriver og forholder sig i sin blog til brugen af formativ og summativ evaluering

Et eksperiment af Peter og Casper

Casper og Peter havde i forbindelse med de sidste undervisningslektioner (v. Felicia dag 2), arbejdet med udviklingen af undervisning og inddragelsen af et digitalt værktøj, Mentimeter - Word Cloud.
 
Og de havde haft mulighed for at afprøve det i praksis. Casper beskriver både tilrettelæggelsen og observationerne af gennemførelsen i sin blog

Casper og Peter fortalte om forløbet i dagens lektion og deres begejstring var utroligt smittende.

Studiegruppeopgave

Afslutningsvis arbejdede studiegrupperne med denne opgave. Og tiden til opgaven var for KORT!


Vi fik dog en interessant drøftelse i plenum om værdien af formative versus summative evalueringer samt om, hvordan en formativ evaluering kan fremme læreprocesserne hos den enkelte elev. Men det blev for styret af MIG, mere tid til at løse opgaven ville sikkert have gjort det lettere for de studerende at fremlægge.

Herunder noterne fra tavlen i forbindelsen med fremlæggelserne.


OBS til næste gang

- mere tid til studiegruppeopgaven samt hvem gør hvad?
- inddrag gerne afprøvning af teknologi, som kan understøtte eller fremme emnet der arbejdes med.
- vær mere obs på at komme omkring de studerendes tanker / noter om didaktikens 9-hv.-ord.
- indlæg på bloggen, der skal være tid til dette!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar