onsdag den 19. september 2018

Log fra 6. undervisningsdag

Dagens læringsmål

At forstå, hvad der ligger bag begrebet transfer
At forstå, hvilken betydning transfer har for læring og læreprocesser
At kunne indgå i dialog om hvor, hvornår og hvordan transfer finder sted
At kunne anvende viden om transfer i forbindelse med tilrettelæggelse af undervisingsaktiviteter

Studiegruppearbejdet og studiedagene

Som forberedelse til dagen havde de studerende læst en række tekster om begrebet transfer og havde i deres studiegrupper bearbejdet teksterne med henblik på dagens læringsmål. Studiegruppearbejdet fremgår ikke umiddelbart af de studerendes blogge og umiddelbart kunne man også i forbindelse med dagens plenum- og gruppedrøftelser få det indtryk, at vægten var lagt på at læse teksterne og langt mindre på at bearbejde dem i forhold til egen praksis.

Jeg tænker derfor set i bakspejlet, at studiegruppearbejdet skal vægtes og italesættes mere i fremtiden. Dels for at understøtte en videndeling ellem deltagerne men også for at fremme samtalerne om, hvad den læste teori betyder i forhold til egen praksis.

Diskussion om begrebet transfer

Vi havde en længere og tilbagevendende diskussion om begrebet transfer, som de toneangivende indenfor transfer-begrebet i Danmark, Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog definerer som:

Overføring af viden og kunne fra en situation til en anden. 

Det var ikke undgået de studerendes opmærksomhed, at definitionen fra flere hold kritiseres for at være en for snæver betegnelse og at flere læringsteoretikere derfor foreslår, at man bruger begrebet transformation i stedet. En diskussion som vi også var omkring, og som flere af deltagerne nok syntes blev for teoretisk, eftersom det er en diskussion der i virkeligheden opstår, fordi der bag begreberne ligger to forskellige opfattelser af, hvad viden er og hvordan vi tilegner os viden.

Transfer versus Transformation

Transfer – bygger på realismen som erkendelsesteori og antager, at viden som en fast størrelse kan føres fra undervisning til anvendelse. Fokus er på det individuelle og det kognitive. Viden er generel og universel.

Transformation bygger på konstruktionismen som erkendelsesteori og antager at der er en dynamisk relation mellem den lærendes konstruktion af viden og konteksten. Fokus er på det relationelle og helheden. Viden er afhængig af kontekst og situeret i tid og rum – ikke universel.

Ovenstående definitioner kan læses i litteraturen og var med til at understøtte vores drøftelser, da vi med det i mente, så på de forskellige teorier om transfer.



Forskningsprojektet, der refereres til på sliden, kan tilgås på bloggen Ikt og transfer i eud 

1. øvelse eller gruppedrøftelse 

Den første gruppedrøftelse tog udgangspunkt i spørgsmålene:

  • Hvilken tilgang til og forståelse af transfer har du / I? 
  • Hvilke konsekvenser får det for deltagerne, deres roller og ansvar? 
  • Hvilke konsekvenser får det for planlægningen af aktiviteter? 


Det var en øvelse, som bestemt voldte en del udfordringer. Men vi fik dog samlet set i løbet af dagen mange fine praksiseksempler på, hvor der kan være tale om transfer eller transformation, alt efter hvor læringsopfattelsen lå hos studiegruppen.

I den forbindelse drøftede vi igen problematikken i, at vi ikke kan slå fede streger under en opfattelse og sige, at det er SÅDAN! Men at vi også må forholde os til synet på det at lære, når vi gør os overvejelser om hvem, hvad, hvor og hvordan der kan ske en transfer eller transformation af det lærte.

At lære sig noget og at kunne anvende det i andre eller nye sammenhænge har været omdrejningspunktet i alle vores drøftelser, eksempler m.v. i dag. Som Anne sagde lyder det jo meget enkelt og ligetil, men når vi drøfter, hvor det skal finde sted, hvad det er der skal ske en transfer af og, hvordan det skal eller kan ske og hvem det involverer, bliver det straks betydeligt mere komplekst. Michael påpegede også, at vi i virkeligheden måske også mangler et hvorfor. Hvorfor skal der transfer mellem skole og praktik? Skal skolen praktisere god anderledeshed (ref. Zeihe) eller?
Spørgsmålet hænger i virkeligheden sammen med et grundspørgsmål om, hvorfor vi holder skole, som igen involverer vores syn på samfundet og dannelse.

Reformen 2015

I forbindelse med reformen og de sigtelinjer som STIL har udstukket i tilknytning hertil, drøftede vi en af de konklusioner, som rapporten fra VIVE (2018) bringer til torvs:

At der skal arbejdes på at styrke transfer mellem skole og praktik.

Rapporten og kommentarerne dertil kan tilgås på EMU

Fra Teori + praksis 

Med baggrund i øvelser og opgaverne i studiegruppen / studiedagen samt vores drøftelser i løbet af dagen, sluttede vi med en lidt større opgave: 


De tre studiegruppers fremlæggelser er optaget på video og kan tilgås på en lukket kanal - som studerende har du adgang via dit KP-login, se meddelelse på Intrapol.

Samlet set bærer fremlæggelserne præg af kompleksiteten i begrebet transfer / transformation, men der var også en række ideer til, hvordan man som underviser fx kan fremme transfer i en given undervisning eller mellem fx mellem skole- og praktikperioderne. 


Afsluttende refleksioner opgaverne

I forhold til de stillede opgaver / øvelser i løbet af dagen, tænker jeg om, det for nogle studerende vil være en støtte, at der lægger forslag eller eksempler på løsninger. Det er tankevækkende, at der er så megen tvivl om, hvad opgaverne fordre og jeg tænker, at de skal retænkes eller præsenteres i en anden form.


Lidt teknik

Herunder hele mit oplæg, som vi øvede os i at indlejre på de studerendes blogge. Vi så også på, hvordan man kan gemme en enkelt slides som en jpg-fil og derefter indsætte den på bloggen, hvilket billedet "Dagens opgave" er et eksempel på.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar