mandag den 17. september 2018

Femte undervisningsdag (Felicia)

Praksisfællesskaber og situeret læring

En blanding af oplæg og øvelser

Endnu en undervisningsdag er gået, og jeg synes faktisk, at den gik rigtig godt.

Jeg havde forberedt to korte oplæg, der skulle indlede dagens to øvelser. På dag fire havde jeg besluttet mig for slet ikke at holde oplæg, men det gav anledning til, at de studerende ikke oplevede, at vi fik arbejdet i dybden med teksterne, som er svære. En vekslen mellem oplæg, dialog og øvelser synes at give mere mening - både for mig og for de studerende. 

De korte oplæg lod nemlig til at løsne op for de frustrationer, som jeg oplever, at mange sidder med, når de læser teksterne som forberedelse til undervisningen. Illeris er stadig ikke let, og dagens kapitel var både langt og meget refererende til de læringsteoretikere, han står på skuldrene af, særligt ift. læringens samspilsdimension. Det var derfor godt at tage en fælles snak om, hvad hans inspirationer har af betydning for det læringsbegreb, som Illeris udvikler gennem Læring (2015).



Drejebog

Jeg havde forud for dagen snakket med en del af mine kolleger om, at min tidsstyring endnu ikke har været optimal ift. de aktiviteter, jeg gerne har ville nå igennem i undervisningen. I undervisningen når vi sjældent til at arbejde i bloggen (som Hanne og jeg eller har aftalt, og som jeg finder meget vigtigt for Esnords samlede DEP-forløb), og jeg har været nødt til at skære en del i de øvelser, jeg har planlagt.

En kollega gav mig derfor en skabelon til en drejebog, som han har udarbejdet som et redskab til bedre at skabe overblik over en samlet undervisningsdag. Drejebogen fungerede rigtig godt som et forberedelsesværktøj, men da det kom til undervisningen var den ikke til megen hjælp. Så hermed et par læringer, der skal inddrages i undervisningsplanlægningen fremadrettet:
  • Dialog om dagens tekster kræver tid. Korte oplæg er fint, men der skal afsættes nok tid efterfølgende til, at vi i fællesskab kan gå i dialog om det læste.
  • Det er ikke altid nødvendigt med to øvelser på en dag - brug hellere nok tid på en enkelt øvelse, der er større i omfang, men giver de studerende mulighed for at arbejde i dybden.
  • Hold tiden!

Dagens øvelse

De studerende havde inden undervisningen været ude og observere noget undervisning. De havde fået følgende ramme: 
I observationen skal I have fokus på samspillet i rummet. Det kan være eleverne i mellem, men det kan også være i forhold til materielle elementer (lokale, borde, stole, materialer, indretning osv.) eller underviseren.
  • Opmærksomheder:
    • Hvordan er stemningen i rummet?
    • Oplever du, at der er særlige spilleregler?
    • Er der nogle, der deltager mere? Mindre? Hvorfor?
    • Er eleverne engageret i læringsaktiviteten? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvordan?
I studiegrupperne skulle de udvælge en situation, hvor nogle elever skulle samarbejdede om noget (hvor det gik godt eller ikke gik så godt). De skulle beskrive situationen og herefter analysere den ved hjælp af begreber fra dagens tekster (fokus på samspilsformer, deltagelse, praksisfællesskaber). Endelig skulle de forberede en præsentation for resten af holdet.

De studerende kastede sig ud i det, og det kom der tre fremragende og meget forskellige præsentationer ud af. Præsentationerne gav os mulighed for sammen at drøfte, hvad der er svært og hvad der er interessant ved at se på praksis med "teoribriller", og det gav mulighed for at være konkret i forhold til at være kritisk overfor teorien.

Billeder af dagens præsentationer


Gruppe 1: Amjad, Bente og Kim

Gruppe 2: Anne, Casper og Peter


Gruppe 3: Daniel, Mads og Michael

Gruppe 3: Daniel, Mads og Michael

Gruppe 3: Daniel, Mads og Michael

Ingen kommentarer:

Send en kommentar