tirsdag den 4. september 2018

Fjerde undervisningsdag (Felicia)

Tanker om undervisningen den 5. september 2018.

Inden fjerde undervisningsgang

Inden undervisningen den 5. september, skulle jeg lige teste, om jeg selv kunne klare den blogopgave, som jeg den 5. september ville bede de studerende om. Jeg er jo også ny i blog-universet, så jeg prøver mig frem, og håber på det bedste. 
De studerende skulle uploade billeder af dagens analysearbejde til bloggen, så her kommer et billede af, hvordan min forberedelsesdag ser ud.

Forberedelse til dag fire. 
Vi nåede desværre ikke til at arbejde i bloggen, men de studerende lader til at være ved at få bedre styr på teknologien. Så jeg håber, at de på deres studiedag, får oprettet et nyt indlæg med refleksioner over læringens drivkraftsdimension.

Slides til dagen

Eftertanker dagen derpå

Det var tre uger siden, jeg sidst havde set de studerende, og for mit vedkommende var det et glædeligt gensyn. Og det oplevede jeg heldigvis også, at det var for dem - jeg var ikke glemt :-)

Når slideshare ikke driller, vil jeg uploade mine slides fra dagen her.

Nysgerrighed, engagement og godt humør - og tid til at blogge
Som både Hanne og jeg har skrevet før, er de studerende nysgerrige, engagerede og glade, og det er selvfølgelig en fornøjelse at være en del af. Der er stor snakkelyst, og det er (hvis ikke enhver så i hvert fald) min store drøm som underviser. For at vi skal nå igennem de planlagte øvelser, dialoger og diskussioner er det nødvendigt at være opmærksom på tid og dagens struktur. Det lykkedes kun i nogen grad igår, og desværre gik det ud over arbejdet i bloggen. Jeg oplever selv (og jeg tror, at de studerende deler den oplevelse), at en ny teknologi som bloggen kræver tid og rammer - både i forhold til at lære hele den tekniske side at kende, men også i forhold til, at bloggen skal fungere som et refleksionsredskab og ikke alene en "notesblok". 

Den svære teori
Forud for dagen havde jeg snakket med Hanne, og de studerendes frustrationer over Illeris lød til at være steget siden første undervisningsdag. Han er svær at læse, og det er svært at sortere det irrelevante fra i forberedelsen til undervisningen. Det stiller krav til, at Hanne og jeg er grundige i vores læsevejledninger forud for undervisningen - noget jeg desværre ikke havde nået til denne dag i tilfredsstillende grad. 

Jeg havde derudover besluttet, at jeg - i modsætning til min første undervisningsdag - ikke ville holde oplæg forud for dagens øvelser. I stedet ville jeg forsøge at lade praksis (interviews og beskrivelser) være styrende for dagens drøftelser, og herigennem inddrage teorien. Her efterfølgende er jeg stadig opsat på denne tilgang, men det kræver et overblik, som jeg måske ikke har endnu. Og derudover kræver det, at der bliver holdt snor i de fælles dialoger og diskussioner - for at "holde snuden i sporet". Nogle oplevede desværre, at teorien ikke fik nok plads, og det vil jeg til dels give dem ret - nye begreber lader til at kræve gentagelse og tid til fordybelse.

Refleksion i praksis
Der er stor forskel på, om de studerende oplever, at de har tid, rum og overskud til at reflektere over det, vi drøfter og lærer i undervisningen, når de er ude i deres undervisningspraksis. Det er en interessant snak, og selvfølgelig hænger det sammen med, at de skal tage en uddannelse og samtidig varetage et job, men jeg vil fremadrettet forsøge, i samarbejde med Hanne, at tænke over, hvordan vi kan skabe betingelser for, at teorien kan få plads, når de studerende ikke er på skolebænken.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar