onsdag den 29. august 2018

Tredje undervisningsdag - log

"Vi får meget" (eller var det en masse) "med herfra", var den dejlige farvel hilsen fra to af de studerende i dag.

Og det er jo lige i centrum af enhver, tror jeg, undervisers største dilemma:
Kom vi rundt om det hele?
Gav det mening?
Kan det relateres til deres praksis?

Hvorfor de spørgsmål? Og bliver man ved at stille dem uanset, hvor længe man har undervist? Måske - jeg tror det. Måske kan loggen fra dagens undervisning fastholde nogle af de tanker, jeg har gjort og støtte Felicia og mig, når vi diskutere, hvad vi vil fremadrettet og hvorfor. Jeg har valgt at dele dagens undervisning op i før, under og efter.

Før undervisningen


Planlægning og drøftelser med egne kollegaer og aftaler med medunderviser samt overvejelser over mine studerendes praksis plus indtryk fra sidste undervisningsgang sammenholdt med mit pædagogiske afsæt ender ud i en planlægning, der rummer dialog både i plenum og grupperne samt øvelser, der skal støtte de studerende i at arbejde med det teoretiske stof i relation til egen praksis. Desuden skal de have indput og støtte til arbejdet med deres portfolio, hvor det tekniske fylder en del hos de fleste. Mit oplæg til undervisning ses herunder:



Undervejs i undervisningen

I repetitionen af sidste uges teoretiske stof, kom vi langt omkring.

Assimilativ, akkommodativ og transformativ læring

Vi diskuterede blandt andet den psykiske energi og hvor meget, der kræves i forbindelse med henholdsvis assimilation, akkommodation og transformation. En samtale, der førte til en drøftelse af, om vi kan tale om en indre uforanderlig kerne i det enkelte menneske, som igen førte over i en diskussion om dannelse og hvad det vil sige i forbindelse med uddannelse til et specifikt erhverv.

Observationer i praksis

Vi hørte om gruppernes observationer i praksis, og hvordan deres observationer havde understøttet deres forståelse af de 4 læringstyper, som Illeris behandler i sin bog: Læring s. 51-72 (3. oplag, 2017).
Illeris fik en del kritik, fordi han er svær at læse. Hvorimod Aarkrog blev fremhævet for sit letlæselige sprog og praksis eksempler i hendes bog: Teorier om læring.

Ændringer og udeladelser

Jeg valgte at lade den planlagte tekniske del udgå. Fokus var her: Hvordan optager vi en video på vores enhed og indlejrer den i bloggen? Aftalen med de studerende er, at det tager vi op senere. Felicia og jeg havde også talt om, at jeg kunne vise dem, hvordan man kan ændre eller personliggøre templaten, det gemmer vi også til senere.

Efter ønske fra flere flyttede vi gennemgangen af næste studiedag og undervisningsdag til lige før frokost. Begrundelsen var, at man i middagspausen havde gode muligheder for at træffe aftaler om besøg i praksis m.v.

Dagens teori 

Over middag arbejdede vi med dagens teori. Jeg havde tilrettelagt det som en kombination af ekspertgrupper og den varme stol. To grupper arbejdede med hver sin teoretiker og den sidste gruppe arbejdede med spørgsmål i relation til praksis.

Derefter samledes vi, stillede bordene op i henholdsvis et ekspertpanel (de to grupper, som var eksperter på henholdsvis Schön og Dewey). Den tredje gruppe stille derefter deres første spørgsmål:

Eleverne har stegt en kylling 1 time ved 200 grader, den er blevet tør!
Hvad gør vi som undervisere?


"Schön ekspertgruppen" bød ind med nogle bud, som blev suppleret af "Dewy ekspertgruppen". Hvilket gav en længere dialog om muligheder, valg og flere praksiseksempler.

De studerendes konklusion på den måde at arbejde med stoffet var, at det dels gav en mulighed for konsolildere deres viden, men også at det gav mulighed for at diskutere ligheder mellem de to teretikere. En kritik kunne være, at de to teoretikers tilgang til læring og læreprocesser, måske var for ens, hvis man ønskede dynamik i diskussionen om fordele og ulemper i de muligheder, som ekspertgrupperne fremførte.

Bloggen og teknik

Og så blev der alligevel til sidst tid til lidt snak om bloggens tekniske udfordringer. Vi repeterede muligheden for at og grundene til at indlejre samt hvordan man indlejrer 3-parts teknologier.

Det er ikke let, synes holdet, og det udfordrer dem. Men man må sige, at de studerende går til opgaven med entusiasme. En af de studerende har allerede implementeret bloggen i egen undervisning. Han bygger så at sige skibet mens han sejler.

Efter undervisningen 

Næste gang vil jeg forsøge at stramme rammerne for gruppernes arbejde op, det samme skal ske for diskussionerne i plenum. Vi får ofte lukket op for Pandoras æske, grundet de studerendes righoldige viden og erfaring, og det i en grad, så det kan være svært at holde fokus.

Der ingen tvivl om, at gruppearbejdet giver meget i forhold til at få talt om og forstå teorierne, men som flere understregede mangler vi nogle konklusioner. Vi har talt om, at der ikke i et pædagogisk fag kan opstille nogle facitter, men vi burde kunne nå frem til nogle handleanvisninger, som vi kan relatere til praksis. Jeg har lagt op til i planlægningen, at der skal bruges tid på at skrive i bloggen. Men i praksis har jeg ikke været tilstrækkelig konsekvent i forhold til at igangsætte det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar