søndag den 15. september 2019

Mellem omsorg og faglighed

Femte undervisningsgang ”Mellem omsorg og faglighed” handlede om den dobbeltrolle, som mange lærere på erhvervsskolerne har udtrykt/udtrykker, at de ofte finder sig selv i, når de både står overfor at skulle lave undervisning af høj faglig kvalitet og møde en række fagspecifikke målpinde – samtidig med at de skal håndtere en række socialpædagogiske opgaver i klasserummet.
Dette kan ses i relation til den dobbeltrolle, der tidligere bl.a. er blevet karakteriseret som erhvervsskolernes dilemma spændt ud imellem kravet om at levere erhvervsuddannelser i verdensklasse og være et tilbud til udsatte unge (Helms Jørgsensen, 2011). Således skulle erhvervsskolerne både levere højt kvalificeret arbejdskraft til erhvervslivet og være en hovedaktør i opfyldelsen af den tidligere 95 % målsætning om, at 95 % af en ungdomsårgang i 2015 skulle have en ungdomsuddannelse. Den daværende 95 % målsætning er i dag skrevet om, og indeholder bl.a. følgende punkter:

  •        I 2030 skal 90 % af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
  •          I 2030 skal antallet af 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked i 2030 skal være halveret.


Siden erhvervsskolerne stod direkte mellem det omtalte krav om at levere erhvervsuddannelser i verdensklasse og være et tilbud til udstte unge qua bl.a. to forskellige politiske udvalgs forskellige dagsordner på området (Koudahl, 2011) – er ikke kun 95 % målsætningen ændret men også karakterkravet på erhvervsuddannelserne er blevet indført, og adgangen er dermed skærpet.

Men hvad er så status i dag? Det talte vi bl.a. om på dagen med udgangspunkt i deltagernes egne erfaringer på grund- og hovedforløb.

Vi brugte tekster om relationskompetence (Jakobsen & Lausch, 2010) og et bredt evalueringsbegreb, der skal gøre ”elever til ejere af egen læring” (Dysthe, 2010) til at diskutere, hvordan man som lærer kan tilgå opgaven med at rumme mange forskellige elever.


Første del af dagen arbejde deltagerne i grupper omkring hver en af de tre tekster til dagen. Deres fremlæggelser dannede afsæt for en fælles opsamling omkring vigtige pointer og begreber. Om eftermiddagen arbejdede deltagerne videre i samme grupper men her med ”praksis-relatering”, hvor de ud fra en situation fra egen praksis skulle diskutere hvordan/om teorien kunne sættes i spil til at problematisere, forstå, se nye handlemuligheder mm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar