torsdag den 19. september 2019

7. uv. gang på Deltagermodulet

En god og konstruktiv afslutning

Så er sidste undervisningsdag på modulet afsluttet, og vi tre undervisere står tilbage med en oplevelse af, at dagen blev en god og konstruktiv afslutning på et forløb, hvor de studerende snart begynder at kunne lugte det endelige diplombevis, og måske derfor forståeligt er ved at være lidt utålmodige og trætte. 

Selvom det ind imellem har krævet lidt ekstra for en del af de studerende at genfinde og bevare motivationen, har forløbet endnu engang været fyldt med meningsfulde teoretiske og praksisinddragende drøftelser og diskussioner og dermed spændende indblik i de studerendes hverdag  i undervisningen på Unord - i denne omgang med blikket rettet særligt mod deres elever. 

Opsamling

Forud for dagen havde de studerende haft to studiedage, der skulle bruges på, at de i tre grupper skulle forberede to præsentationer om de temaer, vi har været igennem på modulet. Vi havde på forhånd sammensat grupperne og fordelt temaerne imellem dem. 

Vi oplevede, at de studerende havde arbejdet med at samle op på centrale pointer fra de enkelte temaer, og at de i øvrigt i udstrakt grad supplerede fremlæggelserne med eksempler hentet fra deres praksis. Derudover fik vi, pba. de afklarende og uddybende spørgsmål, der blev stillet efterfølgende af de lyttende medstuderende, et klart indtryk af, at det stof, vi har arbejdet med gennem modulet, er kommet godt ind under huden på de fleste.

Slides og billeder af "analoge præsentationer" lægger i de studerendes forløb på PraxisOnline. Grunden til, at vi ikke uploader dem til bloggen er, at der i nogle tilfælde er brugt billeder, der ikke nødvendigvis kan bruges og lægges offentligt tilgængeligt grundet Copy Right. 

Det er svært at arbejde med deltagerforudsætninger når...

I et forsøg på at få de studerende til at starte analysearbejdet, som de skal fortsætte med i deres eksamensopgaver, blev de efter frokost bedt om at færdiggøre sætningen det er svært at arbejde med deltagerforudsætninger når... 



Først gjorde de det individuelt, derefter skrev de deres udsagn op på tavlen og endelige tematiserede vi udsagnende i fællesskab. Det ledte til fire problemstillinger, som de i grupper fik cirka 40 minutter til at drøfte og forsøge at koble teori på.



Efterfølgende præsenterede de i grupperne, hvad de havde drøftet. Nogle havde systematisk udpeget litteratur, man kan kan dykke ned i, hvis man vil beskæftige sig med den problemstilling, de havde drøftet, andre havde gjort dig overvejelser over, hvad forskellige teorier kunne give af perspektiver på den konkrete problemstillinger.

Problemstilling: Når man ikke kender eleverne

Problemstilling: Forskellige forudsætninger / differentiering


Problemstilling: Låste forløb

Problemstilling: Måder at kortlægge deltagerforudsætninger

Til vores studerende: Alle fotos m.v. er lagt i vores Google Drev, adgang fås via link i Intrapol / menuen LINKS

Evaluering

Vi afsluttede dagen med at evaluere vha. Delphi-metoden (tilgængelig i vores Google Drev). De studerende fik udleveret et A4-ark, hvor de fik ti minutter til at skrive op mod otte oplevelser, de har haft en positiv oplevelse af og otte oplevelser, som de har haft en negativ oplevelse af. 



Efter de ti minutter var gået, skulle skemaerne gå på runde, således af alle studerende fik mulighed for at erklære sig enige eller uenige med deres medstuderendes udsagn/oplevelser.

Til stor glæde for os, var der flere positive oplevelser end negative. De studerende er i høj grad enige om, at de bl.a. har været tilfredse med vores undervisning, læsemængden og relevansen af indholdet.

Fremadrettet er de enige om, at vi skal blive bedre til at forberede dem mere på eksamen, og at vi skal være tydelige om, hvordan forløbet er digitalt tonet og hvorfor vi eksempelvis arbejder med at blogge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar