torsdag den 8. august 2019

Introdag: Lektionsplan, eksamen og livsaldre

Glædeligt (gen)syn

Så kan der sættes kryds ved endnu en veloverstået introdag, som vi glæder os over var fyldt med energi, godt humør, spændende indspark og gode romkugler. Efter halvandet år kender vi efterhånden hinanden rigtig godt, og det var skønt at starte modulet med kram fra alle. Derudover bød vi Darko velkommen som ny studerende på holdet, og Hanne fik også hilst på Marianne og Marius, som deltog på sidste modul, hvor Hanne dog ikke underviste.

Vi er også så privillegerede, at vi (underviserne) er blevet suppleret med en praktikant fra Undervisningsministeriet.

En dag fyldt med dialog og refleksion


Vi indledte dagen med, at alle skulle tegne hver deres livsbue inspireret af den danske litteraturhistoriker Johan Fjord Jensen. Livsbuen var på forhånd inddelt i tre livsaldre bestående af barndom, ungdom, voksendom og alderdom.



De studerende fik til opgave først at drøfte i grupper, hvad der har haft betydning for deres læring og uddannelse(svalg) og derefter skrive stikord ned, der kunne rammesætte deres personlige livsbue. Opgaven blev indledt med, at de studerende selv skulle inddele sig i tre grupper; de yngste, de mellemste og de ældste. Det gav nogle gode grin, og voldte til at starte med lidt besvær, men det lykkedes med tre næsten lige store grupper bestående af studerende i 30erne, 40erne og 50erne.

De erfaringer, der blev skrevet ned i de personlige livsbuer blev inddraget i eftermiddagens oplæg, der handlede om læring i hhv. de fire livsaldre, som dermed tog udgangspunkt i deltagernes egne erfaringer, og derudover i tekster af Knud Illeris og Bjarne Wahlgren. 

Oplægget skulle handle om alder som en deltagerforudsætning, og heldigvis tog oplægget, til de studerende ros, form af dialog, hvor de studerendes refleksioner og erfaringer stod i centrum, og hvor Illeris og Wahlgren blot blev inddraget som supplerende pointer. 




Dialogen blev afsluttet med en kort drøftelse af, hvad de forskellige "livs-aldre" betyder for de didaktiske valg vi træffer i vores undervisningen og forberedelsen af denne.

Forventningsafstemning, praktisk information og afklaring  

Med udgangspunkt i læringsmålene blev de studerende i grupper bedt om at udvælge to læringsmål (og konkret to nøgleord), som de fandt særligt interessante. Med udgangspunkt i deres markeringer tog vi en snak om, hvad de oplever som særligt relevant ibm. et modul om deltagerforudsætninger, og vi fik mulighed for at give en indtryk af, hvordan vi har tilrettelagt modulet - særligt ift. indholdsudvælgelse. 

Som sædvanligt gennemgik vi også lektionsplanen, og vores forventninger til både undervisnings- og studiedage. De studerende tog godt imod, at de skal skrive en ny case for hver undervisningsgang, og vi glæder os til at se, hvordan undervisningstemaerne udmønter sig i erfaringer fra praksis.

Til de studerendes skræk, skal de ikke forsvare deres skriftlige modulprøve med en mundtlig eksamination. Begrundelsen herfor kan læses i det aftalepapir, vi har lavet med Esnord (nu Unord) forud for uddannelsens start:


Det er vigtigt, at de studerende når at få noget erfaring med en skriftlig opgave inden afgangsprojektet, men da vi ved, at det er en stor opgave har vi på dette modul lagt flere vejledningsdage og mere intens tekstnær vejledning ind efter sidste undervisningsdag.

En ny online platform

U/nord (dengang Esnord) har fra start ønsket, at inddrage læringsplatformen PraxisOnline på deres rekvirerede DEP. Vi har været tøvende med at inddrage en specifik læringsplatform uden at klare designer for de rammer, som skolen ønskede at anvende platformen indenfor (det strategiske, taktiske og operationelle niveau, jf. "Kan vi lære af de andre" s. 111-114). Vi ønskede, at en øget anvendelse af digitale teknologier skulle:

  • være meningsfuld for de studerende at bruge
  • understøtte de studerendes læreproces
  • hjælpe de studerende til at se muligheder / begrænsninger i anvendelsen af digitale teknologier
  • kunne noget andet, end KPs læringsplatform Intrapol

Vi har nu besluttet, i samarbejde med styregruppen, at vi anvender PraxisOnline, som vi også har brugt IntraPol - til lektionsplan, litteraturbibliotek og fildeling. På den måde får de studerende et kendskab til nogle af PraxisOnlines basale funktioner. Og med de ekseperimenter vi har inddraget på modulerne undervejs med andre digitale teknologier, har de studerende et digitalt beredskab, som forhåbentligt kan give lyst og mod til at forholde sig undersøgende, eksperimenterende og kritisk til de faciliteter og muligheder, som PraxisOnline har eller evt. andre læringsplatforme, som de vil møde undervejs i deres praksis.

Hanne og Felicia / 08.08.19

Ingen kommentarer:

Send en kommentar