torsdag den 31. januar 2019

Afslutning af modul 3

En hård fødsel men...

Alle de studerende har givet udtryk for, at modulet har været komplekst og en stor mundfuld. Men alle fik afleveret, gik til eksamen og bestod.

Der har været mange benspænd undervejs og set i bakspejlet er der i hvert fald to punkter, som man skal have et stort fokus på, hvis man vælger at gennemføre et modul indenfor de samme rammer.

Rammerne 

Modulet er en del af et koncept, hvor de studerende gennemfører en fuld diplom. Vi har derfor blandt andet kunne arbejde med en progression i forhold til eksamensformerne. På dette modul har vi arbejdet med portfolio eksamen. Af samme grund har vi fra modul 1 arbejdet med bloggen, som et redskab til at fastholde tanker, ideer, refleksioner m.v.

Bloggene 

Flere af de studerende har været fligttige blogskrivere i forløbet her, fx har Kim lagt alle sine overvejelser omkring sin modulopgave i pædagogisk videnskabsteori ud på sin blog. Og Anne og Peter har fx forholdt sig til teorien, Mads er en øvet "YouTuber" og har bidraget med links til videoer indenfor snart alle vinkler på de temaer, der arbjedet med på de enkelte undervisningsgange.

Google docs

Vi (Jan og jeg) havde for at understøtte arbejdet med portfolioen udformet et fælles google docs, men det har ikke været en succes. Nogle af de studerende gav til sidst udtryk for, at de godt kunne se ideen med dette, men....

Obs-punkt 1

Når vi vælger ny teknologi (google docs) udfra et pædagogisk afsæt (portfolio) skal det italesættes langt mere og følges til dørs hver enkelt undervisningsgang langt mere strukturet end vi har gjort.

Obs-punkt 2

Vi bør ligeledes sikre os, at hver enkelt studerende har et dilemma eller problemstilling fra dag 1. Specielt når vi i rammesætningen af de enkelte undervisningsgange har valgt, at de forskellige videnskabssyn m.v. skal danne baggrund for optikker at betragte dilemmaet på.

Det er ikke optimalt for den studerende at skulle bruge energi til slut i modulet på at vælge et dilemma. Og det skaber en voldsom frustration, når der kun er to dage til at skrive modulopgaven efter den sidste undervisningsgang.

Eksamen

Trods de stramme tidsmæssige rammer, manglende fokus på et dilemma og kompleksiteten i modulet, blev modulprøven en god oplevelse for os alle. De studerende præsenterede nogle interessante problemstillinger, som vi fik nogle gode drøftelser om.  Og flere af de studerende har arbejddet med områder, som de har lyst til at folde ud i deres afgangsprojekt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar