søndag den 5. maj 2019

Kreativitet i fuldt flor

Vi starter med repetition

Erfaringer har lært os, at vi i opstarten af dette forløb skal give tid til, at de væsentligste elementer, som vi har valgt ud i forhold til at arbejde med entreprenørskab, bliver gentaget, så de ikke glemmes, når vi kaster ud i at designe entreprenørskabsundervisning. Derfor startede vi også dagen med at repetere særligt de fire dimensioner handling, kreativitet, omverden og personlig indstilling.



Slides, dag 1, kreativitet from FeliciaLB

At være kreativ

Vores ambition er at gå induktivt til værks, og efter en kort repetition kastede vi os derfor ud i en række kreative øvelser, der dels skulle løsne lidt op for kreativiteten, og dels gav kropslige erfaringer med de blokeringer og rutiniserede handlinger, der kan stå i vejen for at tænke og handle kreativt. Holder var med på alle øvelserne, og vi fik os nogle rigtig gode snakke om, hvad kreativitet indebærer og forudsætter, samt hvad der kan gøre det svært - ift. de kreative øvelser, men vigtigere ift. deres daglige undervisning.


søndag den 28. april 2019

Første dag på modul 4 - Fagligt entreprenørskab

Endnu en interessant og givende introdag

... er nu overstået. Vi har fået tre nye på holdet (inkl. en ny underviser, Geert), og vi startede derfor dagen med en præsentationsrunde. Vi kommer mange forskellige steder fra, og det bliver endnu engang spændende at følge, hvordan perspektiver på tværs af fag og fagligheder kan berige vores drøftelser og fælles refleksioner. 

Vi havde tilrettelagt dagen sådan, at vi først gennemgik strukturen for modulet, dernæst lavede vi en forventningsafstemning, herefter fortalte vi om vores ambitioner for arbejdsformen på det kommende forløb, og vi afsluttede med en gemmengang og fælles drøftelse af begreberne 'entreprenørskab' og 'entreprenørskabsundervisning'.

Vi tilbyder og vi forventer

.. var rammen for vores forventningsafstemning. Heldigvis stemte de studerende forventninger rimeligt godt overens med det, vi som undervisere mener, at vi kan tilbyde. Derudover var det dejligt at høre, at de studerende - blandt mange positive elementer - tilbyder åbne sind, engagement, nysgerrighed og indspark i form af deres praksiserfaringer. Der bliver (som så ofte før) efterspurgt metoder og værktøjer, der kan bidrage til udvikling af god undervisning, undervisningsdifferentiering, fastholdelse og motivation. Det er et omfattende og stort ønske, og det bliver spændende at se, hvordan undervisning i, om og gennem entreprenørskab kan bidrage til dette.

Hvornår er noget nyt, nyt nok?

At tage hul på et begreb som entreprenørskab sætter mange tanker i gang og til dels også følelser i kog. For hvornår er noget nyt? Og hvornår er noget bare gammel vin på nye flasker? Det skal vi i løbet af det næste stykke tid finde ud af sammen. Vi håber på, at vi i fællesskab kan hjælpe hinanden med at formulere nogle undervisningseksperimenter, der i sig selv er entreprenante og kreative, og som kan understøtte, at eleverne på Esnord også bliver klædt på til at være entreprenante og kreative i deres arbejdsliv. 

Når Geert og Felicia tegner

Min tegnemæssige udvikling (Geert)  :)


Når Felicia tegner:



søndag den 3. februar 2019

Pause i blogaktiviteterne

Der bliver en lille pause i aktiviteterne på bloggen. Jeg (Hanne) er i fuld gang med et nyt hold og modul "Digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser" også kaldet DigiTek.

Det er sammen med et hold af deltidsstuderende, på Tagensvej 18. Noget af mit arbejde kan følges på bloggen DigiTek.

Felicia og Gert

Det bliver højst sandsynligt mine to kollegaer Felicia og Gert, der senere i foråret skal afvikle modulet "Entreprenørskab" for holdet på Esnord. Og så bliver der forhøbentligt lidt liv på bloggen her igen.

torsdag den 31. januar 2019

Afslutning af modul 3

En hård fødsel men...

Alle de studerende har givet udtryk for, at modulet har været komplekst og en stor mundfuld. Men alle fik afleveret, gik til eksamen og bestod.

Der har været mange benspænd undervejs og set i bakspejlet er der i hvert fald to punkter, som man skal have et stort fokus på, hvis man vælger at gennemføre et modul indenfor de samme rammer.

Rammerne 

Modulet er en del af et koncept, hvor de studerende gennemfører en fuld diplom. Vi har derfor blandt andet kunne arbejde med en progression i forhold til eksamensformerne. På dette modul har vi arbejdet med portfolio eksamen. Af samme grund har vi fra modul 1 arbejdet med bloggen, som et redskab til at fastholde tanker, ideer, refleksioner m.v.

Bloggene 

Flere af de studerende har været fligttige blogskrivere i forløbet her, fx har Kim lagt alle sine overvejelser omkring sin modulopgave i pædagogisk videnskabsteori ud på sin blog. Og Anne og Peter har fx forholdt sig til teorien, Mads er en øvet "YouTuber" og har bidraget med links til videoer indenfor snart alle vinkler på de temaer, der arbjedet med på de enkelte undervisningsgange.

Google docs

Vi (Jan og jeg) havde for at understøtte arbejdet med portfolioen udformet et fælles google docs, men det har ikke været en succes. Nogle af de studerende gav til sidst udtryk for, at de godt kunne se ideen med dette, men....

Obs-punkt 1

Når vi vælger ny teknologi (google docs) udfra et pædagogisk afsæt (portfolio) skal det italesættes langt mere og følges til dørs hver enkelt undervisningsgang langt mere strukturet end vi har gjort.

Obs-punkt 2

Vi bør ligeledes sikre os, at hver enkelt studerende har et dilemma eller problemstilling fra dag 1. Specielt når vi i rammesætningen af de enkelte undervisningsgange har valgt, at de forskellige videnskabssyn m.v. skal danne baggrund for optikker at betragte dilemmaet på.

Det er ikke optimalt for den studerende at skulle bruge energi til slut i modulet på at vælge et dilemma. Og det skaber en voldsom frustration, når der kun er to dage til at skrive modulopgaven efter den sidste undervisningsgang.

Eksamen

Trods de stramme tidsmæssige rammer, manglende fokus på et dilemma og kompleksiteten i modulet, blev modulprøven en god oplevelse for os alle. De studerende præsenterede nogle interessante problemstillinger, som vi fik nogle gode drøftelser om.  Og flere af de studerende har arbejddet med områder, som de har lyst til at folde ud i deres afgangsprojekt. 

onsdag den 23. januar 2019

onsdag den 16. januar 2019

Metode og metodologi

3. undervisningsdag 

Metode og metodologi var temaet for 3. undervisningsdag på pædagogisk videnskabsteori. Dagens slides herunder.


Uv.dag 3, Esnord - 16.01.2019 from Københavns Professionshøjskole (KP)

Vi fulgte ikke rækkefølgen i oplægget. Der var mange bolde i luften. Et af de områder der især pressede på, var form og struktur for modulet.

Modulets form

Forløbet er meget kort og meget komprimeret. I tilrettelæggelsen har vi derfor vægtet, at de studerende, som forberedelsen til første undervisningsdag, havde formuleret et dilemma fra deres daglige praksis. På den første undervisningsgang skulle de i studiegruppen formulere en problemstilling på baggrund af det valgte dilemma.

Problemformuleringen skulle dermed være den væg, man i studiegruppen, kunne spille bold op ad, dels når teorien blev læst og bearbejdet på studiedagen og dels når den blev drøftet og relateret til praksis i forbindelse med undervisningsdagen.

For at understøtte det havde vi i planlægningsfasen udformet et google dokument til hver studiegruppe med forslag til undersøgelsesspørgsmål til de enkelte studiedage og undervisningsdage. Studiespørgsmål som også kunne støtte de studerede i at forfatte materiale (arbejdsportfolio) til den afsluttende modul-opgave (præsentationsportfolio).

Alt dette blev introduceret på introdagen, som foregik online. Alle har set og hørt materialet, der var lagt ud på introdagen. Men det viser sig nu med al tydelighed, at det først nu midtvejs i forløbet går op for de fleste af de studerende hensigten med arbejdsformen og hvorfor det er en god ide at arbejde på denne måde, når den valgte eksamensform er en portfolio-eksamen, jf. prøveform nr. 9 i studieordningen for Erhvervspædagogisk Diplomuddannelse.

Manglende fokus på problemformuleringen

En af de studerende sagde, at grunden til, at der ikke havde været fokus på en problemformulering var, at det var svært, når man ikke forstod, hvad videnskabsteori var. Hvilket fik andre til at sige, at det måske var diskussionen om "hønen og ægget", hvad kom først.

Her midtvejs i forløbet kan vi desværre konstatere, at det manglende fokus på en problemformulering og den megen diskussion i studiegrupperne om, hvad man forstår ved videnskabsteori har skabt stor frustration i flere af studiegrupperne.

En enkelte studiegruppe har været meget obs på, at deres dilemma er: Gruppedannelse. Dette fokus har hjulpet dem til at have nogle givende diskussion om deres verdenssyn, menneskesyn og vidensyn. Se fx Annes indlæg fra første undervisningsgang, hvor hun til slut i sit indlæg har en begyndende ide til nogle rammer for, hvor hun gerne vil bevæge sig hen.

Studiegrupperne fravælger at gå op sammen

Desværre har uklarheden om et videnskabsteoretisk ståsted og manglende enighed / uklarhed om valg af dilemma og dermed en klar problemformulering medført, at de fleste af holdets studerende nu har valgt at gå til modulprøven alene. Kun en enkelt studiegruppe har valgt at gå op sammen.

En enkelt undervisningsgang tilbage

Den sidste undevisningsgang sætter fokus på didaktiken og videnskabssyn. For de studerende som endnu ikke har deres dilemma og problemformulering samt et nogenlunde klart billede af, hvilket videnskabsteoretisk afsæt de vil arbejde udfra bliver det en stor udfordring.

Overvejelser

Hvad kunne vi som undervisere have gjort for, at forhindre denne udvikling? Hvor skulle vi måske have strammet op? Skulle vi fx havde forlangt og tjekket, at de studerende brugte google dokumentet løbende? Hvad betyder det for et tidsmæssigt kort modul, at det er en del af en koncept, hvor der er udformet nogle overordnede retningslinjer for strukturen af nogle andre end de, der reelt kommer til at undervise på forløbet? Hvad betyder det for de studerende og deres tilgang til studiet, at de dels er presset hårdt tidsmæssigt, men også at de ser studiet som noget de "skal". Hvad betyder det for deres studie, at de ikke er dus med at læse og diskutere udfra givne studiespørgsmål eller læsevejledninger?


fredag den 11. januar 2019

VIDENSKABSTEORETISKE POSITIONER

Det overordnede tema for dagen og hvor tanken er, at vi skal se på præmisser for produktion af viden.

På Intrapol (e-læringsplatform) har vi skrevet, at vi denne undervisningsgang vil fokusere på, hvordan forskellige videnskabsteoretiske positioner har forskellige verdenssyn og menneskesyn, hvorved der skabes forskellige syn på, hvad viden er og hvordan viden skabes og gøres til sand viden.

Læringsmål:
- At den studerende får kendskab til forskellige videnskabsteoretiske positioner og deres præmisser for vidensproduktion.

Dagens slides




Hurtige refleksioner om dagen

Kompleksiteten

Det er et meget kompleks og komprimeret modul - et fremtidigt tiltag for os som undervisere, kan være en dybtgående drøftelse af, hvad der ligger modulets læringsmål. Det skal med henblik på at forenkle og ikke komplicere, jeg kunne godt tænke mig, at vi fx kikkede nærmere på den tilgang, der er brugt på Videnskaben.dk / emnet hermeneutik

Eksamen

Det er vigtigt vi næste gang får drøftet rammer og form. Samt værdien af arbejde med et fælles dokument. 

Dialog og tiden

Det er en fantastisk dynamik, der er på holdet. Vi drøfter mange ting og alle på holdet bidrager med indput (nogle mere end andre). Det er stadig vigtigt at styre tiden stramt / undgå at vi forsætter ud af en tangent.

Nyt modul - Pædagogisk videnskabsteori - januar 2019

Nyt uv.-team, form og rammer

Der er sket meget i forhold til planlægningen af dette modul. Dels er min kollega Felicia andetsteds og hendes rolle er overtaget af en anden kollega, som højst sandsynligt ikke bidrager med indlæg på bloggen her.

Jeg vil i et senere indlæg forsøge at skitsere nogle af de rammer, der lagt for dette modul, som er en del af en samlet diplomuddannelse i erhvervspædagogik specielt tilrettelagt for Esnord.

Online intro

Men et af de tiltag, som er nyt på dette modul er en online introduktion, hvor de studerende via Intrapol (vores e-læringsplatform) blev præsenteret for rammer og form. Dels i form af tekster og slides og dels i form af video.

Adspurgt om denne form var ok, har flere af de studerende givet udtryk for, at de foretrækker et f2f møde. En af begrundelser er, at det er godt at få en dialog om hvad og hvorfor.

Eksamen - portfolio

Det viser sig også at der er flere ting omkring fx eksamen, som de ikke helt har fanget.

Fx. er der på dette modul tale om en portfolio-eksamen, hvor vi har oprettet et fælles google dokument for hver studiegruppe. Tanken var, at de studerende på studiedagen kunne supplere dokumentet med overvejelser, om fx. (hentet fra studiedagen til 2. uv.dag):

Prøv undervejs i din forberedelse at forholde dig til de to efterfølgende spørgsmål og noter dine overvejelser i dette arbejdsdokument.

Hvordan ser en genstand ud, når man bruger forskellige videnskabsteoretiske perspektiver?
Hvordan ser studiegruppens problemstilling ud, set ud fra forskellige videnskabsteoretiske perspektiver?

De studerende har absolut været flittige til at skrive i deres blog, men begrundelsen for også at arbejde med et google dokument var blevet præsenteret for uklart. Det må vi i en fremtidig planlægning rette op på.

onsdag den 5. december 2018

7. og sidste undervisningsdag på modul 2

Sidste undervisningsdag 

Tiden sammen med holdet flyver afsted, og vi er allerede ved at nærme os afslutningen af modul 2: Undervisningsplanlægning og didaktik.

Dagen i dag var en opsamling på de temaer, vi har beskæftiget os med:
Vi havde aftalt, at de studerende hver i sær på forhånd gennemgik dels egen blog dels øvrige noter og andet fra de enkelte undervisningsgange, som en repetition. I dag skulle vi så samle op på fokuspunkter, og eventuelle spørgsmål/uklare områder m.v.

Oplægget til dagen

Vi fulgte ikke dagens struktur helt stringent. Vi valgte at drøfte og afklare fokuspunkter fælles i plenum fremfor gennem præsentationer ved de studerende, da det faldt mest naturligt. Se slide nr. 5


Anden del af dagen

Her rettede vi fokus mod didaktiken i egen praksis. De studerende grupperede sig i deres selvvalgte eksamensgrupper, og gik i gang med at kikke på den problemstilling eller udfordring, som de vil arbejde med. Vi gik begge rundt og støttede grupperne i deres arbejde med idéer og muligheder, og begyndte allerede her så småt at vejlede frem mod eksamen. Herefter fremlagde grupperne med udgangspunkt i slide nr. 10:

Med udgangspunkt i udfordring fra praksis:​
  • Udvælg relevant didaktisk teori​.
  • Beskriv undervisningsforløb og udarbejd praktisk produkt​.
  • Hvilke didaktiske valg træffer I og hvorfor?​
  • Hvis I vælger at følge en model – hvilken og hvorfor?
Her kunne vi set i bagspejlet godt have været lidt skarpere i forhold til de rammer, vi havde stillet for øvelsen. Vi havde skrevet i vores noter, hvad vi skulle være obs på:
  1. Med teorierne friske i hukommelsen, skal de starte med at udvælge den/de teori(er) og evt. didaktiske model, de vil udvikle en undervisningsforløb på baggrund af​.
  2. Så skal de forestille sig, at deres kollega i morgen skal overtage deres undervisning – undervisningen skal skridt for skridt beskrives – det kan være på film, vha. billeder what ever. DETALJERET. Hvis de ikke kan nå at udarbejde det praktiske produkt, skal de kunne beskrive det​.
  3. De skal ikke nødvendigvis tage udgangspunkt i Hiim og Hippes model. Hvis de vælger at følge en model, skal de kende det hele, men zoome ind der, hvor det er relevant. Alle elementer skal beskrives! Og så skal de zoome ind et sted, hvor de skal inddrage didaktisk teori.
Men på trods af vi ikke var så gode til at følge ovennævnte, fik vi nogle fine fremlæggelser fra de studerende, som gav et godt indblik i, hvor de var i deres proces samt en udmærket drøftelse af, hvordan de kommer videre.

Vejledninger

Før eksamen skal der være to vejledninger. En video-vejledning, hvor de studerende lægger deres foreløbige synopsis på Intrapol, vi sender en video retur, hvor vi gennemgår det fremsendte og giver feedback i forhold til deres valg af problemstilling, teori, model og praksis produkt. Se slide nr. 8, som gennemgår kravene til modulopgaven.

tirsdag den 27. november 2018

6. uv.-dag: Klasseledelse, dannelse og kompetence

I dag har vi haft fat i det tungere teoretiske stof. Vi har drøftet klasseledelse samt talt om og diskuteret dannelse og kompetencer vha. Klafki og Illeris.

Dagens oplæg




Refleksionspørgsmål

De studerende (vi var i dag 6 studerende) formulerede to og to et refleksionspørgsmål, som de skullee forsøge at få svar på undervejs i den efterfølgende fælles drøftelse / gennemgang af dagens teori, jf. slide nr. 7:

Udform et refleksionspørgsmål, som du/I vil forsøge at få et svar på gennem vores fælles drøftelse af dagens tekster, noter spørgsmålet i bloggen.

Spørgsmålene blev

1. Hvordan skaber vi et overblik over Klafki og hvordan kan vi anvende hans teori?
2. Kan man udvikle kompetencer, hvis man ikke er alment dannet?
3. Hvordan forholder erhvervsskolerne sig til dannelses- og kompetencebegrebet?

Didaktiske overvejelser

Min tanke var, at vi på den måde kunne bearbejde stoffet med baggrund i de studerendes perspektiv. De studerendes afsluttende opsamlingen på forløbet fremgår af deres blogge, hvor de har givet deres bud på nogle svar. Anne og Casper har forholdt sig til det første spørgsmål, Mads og Kim til det andet og Daniel og Amjad til det sidste.
                 

Dagens studiegruppeopgave

Det er altid svært, når vi efter drøftelserne af teorien skal forholde os til, hvordan og hvad teorien kan bidrage med til vores praksis. Og jeg tror, at vi alle blev en lille smule overraskede, da vi så og hørte, hvordan gruppen bestående af Mads, Daniel og Amjad med afsæt i kompetenceblomsten af Illeris, gav et eksempel på, hvordan de som vikarer på en undervisningsdag gennem dialog og spørgsmål kunne samle op på deres elevers kompetencer i forhold til et specifikt fagligt område. Og på den måde vurdere, hvad vikardagen skulle sætte fokus på. 

Anne, Casper og Kim gav et bud på, hvordan man med afsæt i teorien kunne argumentere for, at AMU-kursisten, der skal erhverve sig et stort kørekort, også skal arbejde med emnet kost og sundhed. 

Næste = sidste uv.dag

Felicia og jeg har planlagt dagen som en opsamling på modulet. Jeg har aftalt med de studerende, at de går gennem deres noter på bloggen og samler op på de enkelte undervisningsgange med det formål at kunne bidrage med viden om, færdigheder i og kompetencer til at arbejde med de konkrete emner, fx. feedback, når vi på den sidste undervisningsdag arbejder med studiegruppeopgaven. 

Forskellen i forhold til de andre studiegruppeopgaver bliver denne gang, at vi forsøger at bringe flere perspektiver og aspekter i spil end blot fx. viden om feedback.


onsdag den 21. november 2018

Femte undervisningsdag på modul 2: Helhedsorienteret undervisning og PBL

Et forsøg med eksemplarisk undervisning

I dag skulle vi arbejde med temaerne helhedsorienteret undervisning og problembaseret læring (PBL). Jeg havde besluttet mig for at forsøge at tilrettelægge min undervisning med udgangspunkt i principper fra PBL.


Gennemgang af dagen

Jeg indledte dagen med at fortælle, at jeg ville forsøge at være eksemplarisk ift. at inddrage PBL-principper (teori fra en af dagens tekster) i min undervisning. 

Efterfølgende gennemgik vi dagens teori sammen. På baggrund af et ønske om, at inddrage alle i gennemgangen, og lade deltagerne styre indholdet bad jeg dem om at færddiggøre to sætninger: Helhedsorienteret undervisning indebærer... og Det er svært at undervise helhedsorienteret når... 

Det kom der disse opsummeringer ud af:





Jeg brød dagens øvelse op i tre dele, i et forsøg på at sikre, at alle dels kunne følge med, og dels oplevede øvelsen som meningsfuld. Jeg indledte med at forklare formål med og indhold i den samlede øvelse, og derefter indledte jeg hvert delelement med introduktion, eksemplificering og fælles drøftelse. De tre dele var:
  1. Kort beskrivelse af konkret problem fra praksis samt en beskrivelse af kontekst
  2. Identifikation og kort beskrivelse af den helhed, konteksten indgår i 
  3. "Problemløsning" - udvikling af undervisningskonteksten mhp. at imødekomme problem og arbejde helhedsorienteret og problembaseret. 
Vi sluttede dagen med, at to lærere præsenterede deres "problemløsning", som vi i fællesskab forsøgte at placere i en didaktisk model for PBL pba. principper om deltagerstyring, indholdsstyring:

Andersen og Larsen 2004, Problem-Baseret Læring - en anden måde at tænke uddannelse på

Udfordringer - at asfaltere mens man kører

At planlægge og udføre min undervisning eksemplarisk var en stor udfordring for mig.

Jeg føler nogle gange (måske ofte?), at jeg asfalterer, mens jeg kører. Jeg kender ikke altid de teorier eller metoder, jeg skal undervise i, og det bliver særligt tydeligt, når jeg sætter mig for at bedrive eksemplarisk undervisning. For når jeg forbereder undervisningen ved at læse de tekster, som jeg har givet til de studerende, og det supplerende materiale, som erfarne kolleger har rådet mig til også at læse, skal jeg huske, at jeg skal lægge to perspektiver på teorien. Dels hvordan jeg kan følge eksempelvis PBL-principper i min egen tilrettelæggelse af undervisningen og dels, hvordan de studerende kan bruge teorien i deres undervisningspraksis på Esnord. Så når jeg planlægger min undervisning skal den give mening i en DEP-kontekst, men jeg skal samtidig planlægge øvelser, der kan give mening i en EUD-kontekst. Det er vist et vilkår, når man underviser undervisere i at undervise, men når jeg samtidig skal asfaltere vejen, kan jeg let komme til at forvirre mig selv.

Fremadrettet vil jeg forsøge at tilrettelægge min forberedelse i to dele: 1) Indlede med at afsætte forberedelsestid til at læse og forstå teksterne i et DEP-perspektiv. Er der elementer af teori/metode, som er meningsfulde for mig at inddrage i min egen tilrettelæggelse af en undervisningsdag? 2) Genlæse teksterne med mine studerendes perspektiv for øje. Hvordan kan jeg tilrettelægge øvelser, der på meningsfuld vis understøtter de studerende i at knytte teorien til deres undervisningstilrettelæggelse?

Det der særligt tog tid i denne omgang forberedelse var tilrettelæggelsen af dagens øvelse. Hanne og jeg har aftalt, at øvelsen på hver undervisningsgang fokuserer på, at de studerende skal udvikle eller justere et undervisningsforløb pba. dagens teori. Jeg ville gerne have, at de studerende skulle tilrettelægge et kort undervisningsforløb med udgangspunkt i et problem, de oplever i deres undervisning (fordi jeg i min undervisning tog udgangspunkt i PBL). De skulle også tage udgangspunkt i PBL, og dermed udvikle et forløb, der knyttede an til et problem oplevet af deres studerende (så de i deres planlægning tog udgangspunkt i PBL), og det mudrede lidt i, hvor problemerne hørte hjemme.

En anden udfordring er de "produkter", de studerende producerer pba. af den øvelse, som jeg formulerer. Øvelserne har til formål og skal understøtte, at de studerende får arbejdet med at koble konkret undervisningspraksis til teori og metode. Jeg har indtryk af, at det kan opleves som en stor mundfuld, og det er let for de studerende at komme på "afveje". Jeg skal øve mig i at:

  • Formulere mig præcist, når jeg stiller en opgave
  • Sætte tid af til meningsdannelse inden øvelsen igangsættes
  • Bryde store øvelser op i mindre dele, så de studerende ikke oplever, at de kastes ud på dybt vand

Succeser

Jeg har de fleste undervisningsdage ikke kunne gennemføre undervisningsdagen, som jeg har tilrettelagt den i min drejebog. Det lykkedes stor set i går.

Jeg ekspliciterede alle mine didaktiske valg - PBL, dialogisk undervisning (høj værdsætning, forvetningsafstemning, struktureret gruppearbejde der skulle understøtte inddragelse af alle i dialog). Jeg tror, at det skabe mere mere forståelse for undervisningen og dagens struktur.

Fælles gennemgang: De studerende forbereder ikke spørgsmål til teksterne. Til gengæld oplevede jeg, at de meget gerne ville engagere sig i, at vi i fællesskab fik forklaret og rammesat, hvad helhedsorienteret undervisnings og PBL indebærer og kræver af en erhvervsskolelærer.

Gennemgang af hvert element i øvelsen medførte større forståelse for processen end forrige gange, hvor jeg har præsenteret alle delelementer og sat dem i gang med det hele på en gang.

Studiegrupper som sparringsgrupper - måske var det motiverende, at de skulle udvikle en undervisningssituationen, som de personligt kunne forestille sig i at skulle stå i i morgen. Det er mindre abstrakt, når de arbejder med deres egen, fremfor at skulle bruge meget tid og energi på at sætte sig ind i en problemstilling fra et helt andet fag. De knytter (selvfølgelig) ofte deres problemstillinger op på deres fag, og jeg tænker, at det er del af det, der gør øvelsen praksisrelateret for dem. Så er det nødvendigt, at de skal udvikle undervisning med udgangspunkt i et "fremmed fag"? Teorien kan være abstrakt nok i forvejen...



tirsdag den 13. november 2018

4.uv.-dag - pædagogisk it

Dagens indhold

- forskellige perspektiver på e-læring, og hvad det betyder for de didaktiske valg, underviseren skal træffe.

- drøftelser af, hvordan man kan udforme et didaktisk design, hvor it er et naturligt element, og hvilke muligheder vi har for at inddrage eleven som didaktisk meddesigner.

- en kort introduktion til Flipped Classroom/Flipped Learning - herunder drøfter vi muligheder og udfordringer i et didaktisk perspektiv. 

Oplæg til dagen



Uv.dag 4 - paedagogisk it 13.11.18 from Københavns Professionshøjskole (KP)

Dagens team opgave

I stedet for at arbejde i studiegrupper fordelte vi opgaverne til drejebogen eller master, som jeg har kaldt drejebogen i mit oplæg til opgaven.



Det krævede en del drøftelser frem og tilbage før vi var overens med tilgangen til arbejdet med opgaven. Her kan jeg fremadrettet arbejde på en tydeligere eller måske knap så ambitiøs ramme.

Før vi i gang med ideer til drejebogen hver især udfærdigede vi et fælles skema med gennemdrøftede valg.



Vores forsøg på den spæde start på en drejebog er udfærdiget i et google docs. Linket til drejebogen giver adgang til at se, hvis du er studerende på holdet, skal du anvende linket, som ligger i Intrapol for at få et redigerbart dokument.

Det er muligt at indlejre et google docx i sin blog, min kollega Marianne Riis forklarer, hvordan man indlejre google slides, men det er samme fremgangsmåde for google docs.

Nogle pointer fra drejebogen

Mads så på arbejdet med video og har beskrevet en række designer i for udfærdigelsen af videoer til undervisningsbrug. I hans blog er der links til en række eksempler på videoer til inspiration. Casper arbejdede med at rammesætte arbejdet med Mentimeter i undervisningen og Anne og Peter så på anvendelsen af Kahoot, alle tre har i vores fælles drejebog udformet forslag til brugen af den specifikke teknologi (didaktiske overvejelser). Amjad og Kim har kikket på forslag til digitale teknologier, der kan anvendes i en didaktisk ramme, hvor det at lære i fællesskab er omdrejningspunktet.

Overvejelser i forhold til dagens forløb

Vi kom omkring drøftelser af mange områder med udgangspunkt i dagens oplæg. Men til min kongstanke om, at vi sammen skulle udforme en drejebog for e-læring, se slide nr. 7, kunne vi fint have brugt meget mere tid.

Jeg præsenterede opgave tidligt på dagen og derefter havde vi en drøftelse / oplæg om, hvad der lå bag begreberne e-læring, Blended learning (BL), Flipped Classroom (FC). Og der skete det, som vi efterhånden er ret gode til, vi viklede os ud i snakke om ideer og drøftelser til, hvordan og hvorfor. Set i bagspejlet tænker jeg også, at det er lækkert, at der på holdet kommer så mange stemmer i spil, men ulempen er til gengæld også, at vi ender op med utilstrækkelig tid til arbejdet med konkrete opgaver.

Hvortil man så kan spørge om et produkt er formålet eller om det ikke er, at vi får sat tanker og ideer i spil på grundlag af det læste, som kan danne grobund for den enkelte studerendes egne eksperimenter i hans eller hendes praksis.

Eftersom dette modul handler om didaktik, kunne det være interessant at begynde undervisningsdagen med at tage en sådan diskussion med de studerende. Og derefter sammen tilrettelægge strukturen for dagen ud fra de valg vi bliver enige om.