tirsdag den 27. november 2018

6. uv.-dag: Klasseledelse, dannelse og kompetence

I dag har vi haft fat i det tungere teoretiske stof. Vi har drøftet klasseledelse samt talt om og diskuteret dannelse og kompetencer vha. Klafki og Illeris.

Dagens oplæg




Refleksionspørgsmål

De studerende (vi var i dag 6 studerende) formulerede to og to et refleksionspørgsmål, som de skullee forsøge at få svar på undervejs i den efterfølgende fælles drøftelse / gennemgang af dagens teori, jf. slide nr. 7:

Udform et refleksionspørgsmål, som du/I vil forsøge at få et svar på gennem vores fælles drøftelse af dagens tekster, noter spørgsmålet i bloggen.

Spørgsmålene blev

1. Hvordan skaber vi et overblik over Klafki og hvordan kan vi anvende hans teori?
2. Kan man udvikle kompetencer, hvis man ikke er alment dannet?
3. Hvordan forholder erhvervsskolerne sig til dannelses- og kompetencebegrebet?

Didaktiske overvejelser

Min tanke var, at vi på den måde kunne bearbejde stoffet med baggrund i de studerendes perspektiv. De studerendes afsluttende opsamlingen på forløbet fremgår af deres blogge, hvor de har givet deres bud på nogle svar. Anne og Casper har forholdt sig til det første spørgsmål, Mads og Kim til det andet og Daniel og Amjad til det sidste.
                 

Dagens studiegruppeopgave

Det er altid svært, når vi efter drøftelserne af teorien skal forholde os til, hvordan og hvad teorien kan bidrage med til vores praksis. Og jeg tror, at vi alle blev en lille smule overraskede, da vi så og hørte, hvordan gruppen bestående af Mads, Daniel og Amjad med afsæt i kompetenceblomsten af Illeris, gav et eksempel på, hvordan de som vikarer på en undervisningsdag gennem dialog og spørgsmål kunne samle op på deres elevers kompetencer i forhold til et specifikt fagligt område. Og på den måde vurdere, hvad vikardagen skulle sætte fokus på. 

Anne, Casper og Kim gav et bud på, hvordan man med afsæt i teorien kunne argumentere for, at AMU-kursisten, der skal erhverve sig et stort kørekort, også skal arbejde med emnet kost og sundhed. 

Næste = sidste uv.dag

Felicia og jeg har planlagt dagen som en opsamling på modulet. Jeg har aftalt med de studerende, at de går gennem deres noter på bloggen og samler op på de enkelte undervisningsgange med det formål at kunne bidrage med viden om, færdigheder i og kompetencer til at arbejde med de konkrete emner, fx. feedback, når vi på den sidste undervisningsdag arbejder med studiegruppeopgaven. 

Forskellen i forhold til de andre studiegruppeopgaver bliver denne gang, at vi forsøger at bringe flere perspektiver og aspekter i spil end blot fx. viden om feedback.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar