torsdag den 16. august 2018

Første undervisningsdag (Felicia)

Dagens dagsorden
Hanne og jeg har aftalt, at vi på alle undervisningsgange følger den samme struktur for dagen. Strukturen skal skabe en rød tråd gennem forløbet, og skal sikre, at vi kommer omkring tekster, en (digitalt medieret) øvelse og arbejdet med portfolioer på hver undervisningsgang.



Højt energiniveau og massere af nysgerrighed
Jeg oplevede, at der var en god energi, og en nysgerrighed overfor det nye, vi sammen træder ind i. Selvom de færreste havde haft mulighed for at forberede sig til undervisningen, var alle aktive og engagerede i de drøftelser, vi sammen havde.

Formiddagen var lidt tung med en del teorigennemgang, så jeg oplevede, at det fungerede godt, at eftermiddagen var afsat til gruppearbejde og aktivt engagement i en øvelse.

Jeg forsøger at undgå at stå og forelæse om teksterne, og jeg oplever, at det er vigtigt at bryde op en gang imellem, så vi sammen kan få inddraget og relateret til lærernes praksis undervejs.

Dagens øvelse/dagens digitale teknologi
Rammen for forløbet på Esnord er blandt andet defineret ud fra et ønske om en rød tråd, hvor digitale teknologier spiller en væsentlig rolle. Vi bestræber os derfor på at udvikle øvelser, der selvfølgelig først og fremmest er meningsfuld for de studerendes læreproces, og som dernæst tager udgangspunkt i en digital teknologi, hvis denne kan bidrage positivt til det læringsmæssige udbytte af øvelsen.

Formålet med dagens øvelse var tredelt:
  1. De studerende skulle lære at bruge Thinglink og blive inspireret til at bruge teknologien, I deres egen undervisning
  2. De studerende skulle arbejde tekstnært med den litteratur, der var udgangspunkt for modulet. Dette formål tog særligt udgangspunkt i en forventning om, at de studerende ikke havde haft mulighed for at forberede sig til undervisningen.
  3. De studerende skulle samarbejde og videndele med udgangspunkt i metoden "Ekspertpuslespil" der tager udgangspunkt i Collaborative Learning.

Læringstrekant i Thinglink som eksempel til studerende




Opmærksomhedspunkter i forhold til teknologien
Det er vigtigt, at vi er tydelige i, hvad formålet med en teknologi er, og hvordan den adskiller sig fra arbejdet med portfolien. Teknologien må ikke opleves som "teknologi for teknologiens skyld". Jeg synes, at arbejdet med Thinglink var en mulighed for at give et visuelt overblik over de tre dimensioner, som Illeris' læringsbegreb indeholder. Jeg glemte at evaluere de studerendes oplevelse med at arbejde med teknologien, og her efter undervisningsdagen kan jeg derfor være i tvivl, om de synes, at det var meningsfuldt.

God og visuel introduktion til Illeris' læringsteori 
Illeris kan være svær at læse, og jeg håber, at mit tip om at læse sammenfatningen før man kaster sig over et kapitel, kan være med til at give de studerende en overblik over de væsentligste pointer i kapitlerne, så de har en form for ledetråd, når de dykker ned i teksterne.

Jeg har fundet denne introduktion til Illeris' på youtube, som jeg synes giver et meget godt overblik. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar