Om hvordan man kan forstå elevers forskellige vilkår for deltagelse i uddannelse samt hvilke pædagogisk-didaktiske tiltag, der kan søge at øge elevers forskellige muligheder for deltagelse i uddannelse.
Hvilke mål arbejdede vi frem mod?
Med afsæt i udvalgte mål fra Studieordningen, arbejdede vi i
undervisningen frem mod følgende undervisningsmål:
•At få viden om hvordan man kan forstå menneskers deltagelse
i uddannelsessystemet ud fra et sociologisk perspektiv
•At få viden om hvordan kvalitativ metode kan anvendes til at få viden om kendetegn ved
forskellige deltagergrupper, der potentielt kan udvide beskrivelserne af egne
deltagere
•At diskutere hvordan denne viden kan anvendes som baggrund
for at opstille forskellige pædagogiske håndteringsformer og didaktiske
handlemuligheder i undervisningen
Hvad kom vi frem til?
Vi havde en god og samtalefyldt dag, hvor vi først gik i
dybden med hver enkelt tekst i grupper med efterfølgende præsentationer og fælles diskussion:
Herefter arbejdede med at relatere teksterne til
praksis:
Igennem gruppernes præsentationer og de fælles diskussioner kom vi bl.a.
ind på følgende:
Bourdieus begreber om habitus, kapital, felt og doxa giver
os nogle tænkeredskaber til at analysere og forstå praksis med. Habitus og
kapital begreberne udvider forståelsen af begrebet om deltagerforudsætninger og
kan give et mere detaljeret og præcist fælles sprog for, hvad det er eleverne
”har med i rygsækken”. Feltbegrebet kan pege på en analyse af
ungdomsuddannelserne som et felt, hvorindenfor der foregår sociale kampe om
anerkendelse, og hvor eleverne positionerer sig ift hinanden (elever der
eksempelvis forklarer deres valg af erhvervsuddannelse udfra fravalget af en
gymnasial uddannelse for ikke at blive en ”kontor-ting” jf. Juul, 2006).
Doxa-begrebet kan anvendes til at få en opmærksomhed på, hvad det er for
selvfølgeligheder, som lærerkollegiet fx agerer og forstår den pædagogiske
praksis udfra, samt hvilke (for nogle elever uhensigtsmæssige)
selvfølgeligheder ved skolekulturen, som man (måske) ubevidst reproducerer.
Ida Juul bruger i sin undersøgelse Bourdieus begreber til at
se nærmere på, hvordan eleverne orienterer sig i uddannelsessystemet, hvad de
vælger og fravælger, hvad de orienterer sig efter, hvilke forventninger de
møder uddannelsen med, og hvordan de positionerer sig ift. elever på andre
ungdomsuddannelser. Det giver os et bud på fire forskellige elevtyper og kan videre
give et praj om, hvordan vi differentierer i vores ”anslag”/ den måde man
forsøger at fange og motivere eleverne på gennem undervisningen.
Ida Juuls undersøgelse er blevet til udfra 19 gruppe-interviews
på smede- og industriteknikeruddannelsen, og vi blev enige om, at dette måtte
være hovedforløbselever. I tråd med Bourdieus fremhævning af, at hans begreber
er ”tænkeredskaber”, der skal anvendes empirisk, berørte vi, hvor centralt det
er, at reflektere over, hvordan typerne passer/ikke passer i den konkrete
kontekst – hvilke nuancer kan tilføjes, er der nogle typer, der mangler, er der
noget, man ikke er enig i/ikke selv erfarer? Eksempelvis var der en pointe
omkring ”den uafklarede elev”, hvor der var enighed om, at denne ”type” blev
oplevet forskellig fra hovedforløb til grundforløb – at være ”uafklaret” kan på
den måde beskrives forskelligt afhængig af konteksten. En del af denne viden om
hvordan teorien passer/ikke passer har man som underviser naturligvis med sig
via sin praksiserfaring og daglige gang med eleverne, men den kan udvides
gennem fx kvalitative interview med eleverne eller observation af undervisning
hos en kollega og en eventuelt følgende fælles refleksion.
Olga Dysthes bud på didaktiske handlemuligheder angiver en
ramme for, hvordan man kan forsøge at planlægge en undervisning, der favner
hele klassen, gennem dialogisk undervisning, hvorindenfor der naturligvis også
kan differentieres. Fx i sværhedsgraden i de autentiske spørgsmål, i
forventningerne til elevernes skrivning, i lærerstøtten mm. Vi talte om, at det
stillads (kollektiv stilladsbygning), man som underviser bygger
undervisningen op omkring i den dialogiske form, består af dialogiske sekvenser
og greb, der afløser hinanden og herved skaber forskellige rum til elevernes
stemmer. Mange har erfaring med at undervise på denne måde og udfra den
læringsforståelse, der ligger bag – på samme måde var en række af pointerne fra
de andre tekster heller ikke som sådan nyt men en naturlig del af praksis, der
nu fik andre ord og en anden ramme omkring sig.
Arbejdet med cases
Afslutningsvist drøftede vi arbejdet med cases – det kan
være en genre, som man lige skal have hul på, og vi talte om, at Ida Juuls måde
at beskrive elevtyperne på måske kunne være til inspiration. Her bliver det fx
meget konkret hvad eleverne siger og gør, der er med til at ”definere” dem som
elevtype. Ofte fortæller studerende på DEP om, at eleverne har modstand – et spørgsmål
her kunne være: Hvordan ser denne modstand ud? Hvad er det eleverne siger og
gør, som får dig til at konkludere, at det er modstand? Samme øvelse gør sig
gældende, når vi arbejder med at lave cases – prøv at blive meget specifikke på,
hvad det er I ser, hører og fornemmer, som samlet set kan være med til at tegne
et billede af situationen set ud fra jeres perspektiv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar